Een maand geen alcohol drinken, dát is de insteek van dry january. Ieder jaar doen duizenden mensen mee aan dit initiatief, elk met hun eigen beweegredenen. Maar steeds meer mensen willen alcohol voorgoed links laten liggen. Om op deze trend in te spelen is het voor de horeca belangrijk om over een ruim aanbod alcoholvrije versnaperingen te beschikken.

Grootste deel Nederlanders gebruikt weleens alcoholvrije producten

Het RIVM heeft zich samen met het Trimbos-instituut verder verdiept in cijfers en feiten over het gebruik van alcoholvrije dranken door jongeren en volwassenen. Uit dit onderzoek zijn diverse handige inzichten naar voren gekomen met betrekking tot het gebruik van alcoholvrije dranken en over reclames die hierop gericht zijn. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 2075 jongeren en volwassenen. 

Een aantal cijfers op een rijtje:

  • 87,9% van de volwassenen heeft wel eens alcoholvrije producten gebruikt, tegenover 79% van de jongeren.
  • De meest genoemde redenen om te kiezen voor alcoholvrije dranken zijn als volgt: deelname aan het verkeer (39,4%), het heeft een goede smaak (31,7%) en het dient als vervanging van alcoholvrije dranken (29,8%).
  • Het meest verkochte alcoholvrije product in supermarkten en slijterijen is alcoholvrij bier.
  • Reclames richten zich op het feit dat ze gezonder zijn dan alcohol, dat ze nieuw zijn, dat je fit bent en dat je deel kunt nemen aan het verkeer. 
     

Zo speel je als horecaondernemer in op deze trend

Iedere horecazaak heeft ook wel koffie, thee of frisdrank op de kaart staan indien ervoor wordt gekozen om geen alcohol te drinken. Maar heb je ook alcoholvrije varianten voor de dranken die alcohol bevatten? Anno 2023 is dit niet meer weg te denken van de kaart! Wij geven u een aantal tips om in te spelen op deze trend. 

  1. Maak een kaart met alcoholvrije opties
    Alcoholvrije opties zijn niet meer weg te denken, schroom dus niet om op deze trend in te spelen! Alcoholvrij is allang niet meer enkel voor de zwangeren of ‘de bob’ maar ook voor de mensen die om verschillende redenen geen alcohol willen drinken. Zorg dus dat u een kaart heeft met alcoholvrije opties.
     
  2. Stap uit jouw comfortzone 
    Zorg dat de kaart niet enkel uit de ‘standaard’ alcoholvrije opties bestaat zoals 0.0 radler of 0.0 pils maar stap ook eens uit de comfortzone! Kies bijvoorbeeld voor een alcoholvrije wijn of rosé of kies voor de alcoholvrije variant van diverse cocktails, de zogenoemde ‘mocktails’. 
     
  3. Vraag advies aan een specialist
    Weet je niet waar je moet beginnen, welke alcoholvrije opties er zijn en welke opties dan ook nog eens gewild zijn? Vraag dan advies aan een specialist. Deze kan jou verder op weg helpen met het samenstellen van een passend menu.
     
  4. Promoot de alcoholvrije opties
    Een kaart met alcoholvrije opties alleen is niet genoeg, zorg dat het ook gepromoot wordt! Bedenk bijvoorbeeld een leuke kortingsactie, plaats een blog op jouw restaurant website en deel berichten op Facebook of Instagram. Daarnaast kan het ook een optie zijn dat het bedieningspersoneel gasten er extra op attendeert. 
     
  5. Investeer in een mooie presentatie
    Uiteraard wil je dat zoveel mogelijk mensen van de alcoholvrije opties bij jouw restaurant af weten. Maar dit hoef je niet helemaal zelf te doen! Zorg bijvoorbeeld dat de drankjes (inclusief glas) er instagramwaardig uitzien zodat gasten foto’s gaan delen. Hierdoor krijg je weer nieuwe, gratis promotie voor jouw producten.
     

Alcoholvrije proeverij toevoegen aan de arrangementen

Om gasten op een leuke manier kennis te laten maken met alcoholvrije dranken is het een mogelijkheid dat je naast een reguliere wijn- of bierproeverij ook een alcoholvrije proeverij toevoegt. Deze kun je ook als arrangement toevoegen aan het reserveringssysteem van Lurch zodat je goede voorbereidingen kunt treffen. 

Meer weten over arrangementen?

Lurch arrangementen
 

Alcoholvrij is de trend van 2023

Fulltime SEO specialist. Werkzaam bij De Webmakers sinds 2019.