De allergenen wetgeving is in 2014 in het leven geroepen en verplicht horecaondernemers om allergeneninformatie te geven aan gasten die daar om vragen. Uit onderzoek is echter gebleken dat in 2021 65% van de restaurants niet aan de regelgeving voldeden. Maar waar moet je als horecaondernemer aan voldoen? Wij zetten de regels voor je op een rijtje!

De allergenen wetgeving

De etiketteringswet, ook wel ‘allergenenwetgeving’ is op 13 december 2014 ingevoerd en verplicht elke horecaondernemer om allergeneninformatie te kunnen geven aan gasten die daar om vragen. Deze informatie geef je vóórdat zij een product van jouw menukaart bestellen en kan schriftelijk of mondeling worden doorgegeven. 

1. Schriftelijk
Je kunt ervoor kiezen om de allergenen schriftelijk door te geven aan jouw gasten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op de fysieke- en/of online menukaart per gerecht aan te geven welke allergenen het bevat.

2. Mondeling
Een alternatief (of extra aanvulling) op het schriftelijk vermelden van de allergenen is het mondeling communiceren van de allergenen. Geef bijvoorbeeld op de menukaart aan dat gasten met vragen over allergenen terecht kunnen bij het personeel. 

Zijn beide opties voor jou niet mogelijk? Dan volstaat het ook om een melding als ‘Het is niet uitgesloten dat onze gerechten allergenen bevatten’ op de menukaart te plaatsen. (KHN)
 

Naleving van de allergenen wet in 2021

Uiteraard wordt er ook gecontroleerd of deze wetgeving wordt nageleefd. De resultaten van deze controles vallen echter flink tegen. Uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is gebleken dat 65% van de 3196 onderzochte horecabedrijven niet voldeden aan de eisen. Hiermee spannen horecabedrijven de kroon in vergelijking met ambachtelijke bedrijven en de retail. (NVWA)  
 

Vraag allergenen informatie bij de reservering

Om van te voren al op de hoogte te zijn van de allergieën van de gasten die in jouw restaurant reserveren, zou je hiernaar kunnen vragen bij de reservering. Zo weet je precies waar je aantoe bent en kun je deze gasten direct als zij plaatsnemen aan hun tafel voorzien van de juiste informatie. Ook is dit goede informatie voor jouw inkopen.

Lurch speelt hier goed op in door een optionele extra velden toe te voegen aan het reserveringsformulier. Restauranteigenaren kunnen zelf kiezen welke van de 4 velden zij willen toevoegen aan hun reserveringsformulier. Je kunt kiezen uit een verjaardags-, bedrijfsnaam-, allergieën- of woonplaats veld. Afhankelijk van welke informatie voor jou belangrijk is.

Hoe stel je dit in?

  1. Ga onder reserveringen naar instellingen en klik op algemeen.
  2. Scrol naar beneden totdat je bij het kopje ‘extra velden’ bent aangekomen.
  3. Schuif hier de schuifjes aan van de velden die je wilt toevoegen aan het reserveringsformulier.
  4. Scrol vervolgens verder naar beneden om de nieuwe instellingen op te slaan en te gebruiken.

 

Extra velden in Lurch


Past Lurch bij jou?

Ben je benieuwd of Lurch Restaurant Reservations bij jouw restaurant past? Probeer Lurch dan één maand gratis. In deze maand kun je alle functies ontdekken en zelf afwegen of het restaurant reserveringssysteem bij je past.

Meer weten?
 

Probeer Lurch gratis
 

Voldoet jouw restaurant aan de allergenen wetgeving?

Fulltime SEO specialist. Werkzaam bij De Webmakers sinds 2019.