De feestdagen staan alweer voor de deur en dat betekent dat het hoog tijd is voor quality-time met familie en/of vrienden. Het draait bij de feestdagen om samenzijn: of dit nou thuis óf buiten de deur is. Of je er nou als restaurant voor kiest om speciale arrangementen aan te bieden, aangepaste openingstijden te hanteren of deze dagen de deuren dicht te houden: het is belangrijk om dit te communiceren met jouw gasten!

Update de openingstijden in Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genoemd, is een tool van Google om je lokale zichtbaarheid te vergroten én te verbeteren. Deze gratis tool kan ook wel gezien worden als het online visitekaartje van jouw bedrijf. Erg belangrijk om hier als restaurant gebruik van te maken!

Met de naderende feestdagen is het erg belangrijk om eventueel aangepaste openingstijden te communiceren via jouw Google Mijn Bedrijf profiel. Je wil uiteraard niet dat gasten voor een dichte deur komen te staan en een eventueel bezoek aan jouw restaurant kunnen plannen. 

Benieuwd wat Google Mijn Bedrijf nog meer kan bieden aan jouw restaurant? Bekijk de voordelen van Google Mijn Bedrijf.
 

Deel een update op jouw restaurant website

Een restaurant website is een essentieel onderdeel in de communicatie van jouw restaurant. Het is de bedoeling dat gasten hier alles kunnen vinden wat zij nodig hebben: een menukaart, sfeerimpressie het adres én de actuele openingstijden! Vergeet eventuele gewijzigde openingstijden tijdens de feestdagen dus zeker niet te communiceren op de website.
 

Plaats een leuk Facebook of Instagram bericht

Een ander belangrijk communicatiekanaal voor een restaurant is Social Media. Of je nou gebruik maakt van Facebook, Instagram of bijvoorbeeld LinkedIn (voor de zakelijke gasten), het is een handig middel om te communiceren met jouw doelgroep. Deel hier dus zeker even een bericht met jouw openingstijden tijdens de feestdagen en eventuele speciale kerstarrangementen.

Content inspiratie Social Media 
 

Zet de instellingen van jouw reserveringssysteem goed

Aangepaste openingstijden en speciale arrangementen voor kerst dienen niet alleen gecommuniceerd te worden, maar moeten ook op de goede manier in het reserveringssysteem worden gezet! Je wilt namelijk niet dat het bijvoorbeeld mogelijk is om te reserveren op tijden dat je eigenlijk gesloten bent of dat het speciale arrangement niet beschikbaar is waardoor gasten deze niet kunnen selecteren. 

De volgende aanpassingen kunnen gemaakt worden in het reserveringssysteem van Lurch:

  • Speciale openingstijden aanmaken
    Heb je tijdens de feestdagen andere openingstijden dan normaal? Voeg dan speciale openingstijden toe aan het reserveringssysteem. Vul hier de tijden in dat je geopend bent op specifieke data zodat je geen aanpassingen hoeft te maken aan de reguliere openingstijden. 

    Daarnaast kun je hier ook aangeven hoeveel gasten en reserveringen je maximaal wilt ontvangen en welke ruimtes beschikbaar zijn tijdens deze dagen.  
     
  • Arrangementen toevoegen
    Wil je weten waar jouw gasten voor komen als zij een tafeltje reserveren? Kies er dan voor om arrangementen toe te voegen. Met arrangementen weet je precies waar gasten voor komen en kun je de juiste voorbereidingen treffen. 
     
  • Groepsreserveringen
    Wil je met kerst wel groepen ontvangen terwijl je dit normaal niet doet? Laat gasten dan telefonisch contact opnemen zodat je handmatig reserveringen voor groepen aan het reserveringssysteem kunt toevoegen. Dit doe je eenvoudig onder groepsreserveringen.
     
  • Super reserveringen
    Wil je alle reguliere instellingen aan de kant zetten voor een bepaalde reservering? Maak dan een super reservering aan. Deze soort reservering overschrijft alles en is daarom ook alleen toe te voegen door beheerders van jouw reserveringspagina. 
     
Communiceer aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen

Fulltime SEO specialist. Werkzaam bij De Webmakers sinds 2019.