Als restaurant is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn op één of meerdere social media kanalen. Deel bijvoorbeeld nieuwe gerechten, acties of geef een kijkje in jouw restaurant. Op deze manier bouw je een langdurige en duurzame band op met jouw (potentiële) gasten. In deze blog vertellen wij meer over het belang van social media voor restaurants én geven wij content inspiratie voor jouw kanalen.

Het gebruik van Social Media door restaurants 

Sociale media zijn belangrijke kanalen voor restaurants om met hun doelgroep in contact te komen. Populaire kanalen onder restauranteigenaren zijn bijvoorbeeld Facebook en Instagram, maar heb je ook weleens gedacht aan Tiktok of Pinterest?

Uit de Restaurant Monitor van 2021 blijkt dat 52% van de Nederlanders zich laat inspireren door de kanalen van een restaurant. Je begrijpt dus dat je belangrijke contactmomenten mist als jij niet aanwezig bent op Social Media. 

Naast de aanwezigheid op Social Media kanalen is het bijvoorbeeld ook belangrijk om een Google Bedrijfspagina te hebben, jouw website te optimaliseren voor de zoekmachines (SEO) en mogelijk te adverteren in de zoekmachines.
 

Social media voor restaurants


10x inspiratie voor jouw social media kanalen

Het verzinnen van leuke, pakkende content op social media kanalen kan een flinke bottleneck zijn voor restauranteigenaren. Het gevolg daarvan? Geen content delen. En dat is in onze ogen geen optie. Daarom hebben wij om jullie te helpen een lijstje gemaakt met content ideeën die jij op je social media kanalen kunt delen!

  • Speel in op inhaakdagen
    Een eenvoudige manier om content te blijven delen is door in te spelen op inhaakdagen. Dit zijn speciale dagen van het jaar zoals feestdagen, vakanties en de dag van…  Er zijn genoeg inhaakdagen waar jij als restaurant op in kunt spelen! 

    Voorbeelden:
    27 april: Koningsdag
    8 mei: Moederdag
    11 mei: Eet Wat je Wiltdag
    26 mei: Nationale Collegadag (Nederland)
     
  • Een dagje meelopen met
    Geef jouw gasten inzicht in een werkdag van jouw personeel. Deel een keer een werkdag van een bedieningsmedewerker, barpersoneel of de chef-kok en stel nog wat vragen over de werkzaamheden. Dit is ook een ideale manier om nieuw personeel mee te werven. 
     
  • Speciale acties/ arrangementen
    Heb je aankomende tijd een speciale actie of arrangement die je graag wilt delen met jouw gasten? Deel dit dan op social media! Op deze manier zijn jouw gasten als eerste op de hoogte van de nieuwste acties. 

    Lees meer over arrangementen 
     
  • Reviews van tevreden gasten
    Heb je onlangs een positieve review ontvangen van een gast? Vergeet dan niet om deze op social media te delen! Dit hoef je uiteraard niet bij elke review te doen, maar je kunt bijvoorbeeld wel besluiten om een keer een review te delen over een nieuw arrangement of over de nieuwe menukaart. 

    Nieuw: Lurch reviews zijn nu ook beschikbaar op jouw website 
     
  • Deel jouw favoriete gerechten
    Probeer gasten te inspireren door het delen van jouw favoriete gerechten. Het kan soms nog weleens moeilijk zijn om te bepalen welk gerecht je gaat bestellen maar als de chef-kok zijn specialiteit deelt kan deze keuze zo gemaakt zijn!
     
Favoriete gerechten chefkok

 

  • Keuzes a of b
    Een andere manier om wat gerechten van de kaart te delen is door gasten een keuze te geven uit twee gerechten. Plaats beide foto’s of photoshop ze samen tot één foto en vraag om in de comments te delen welk gerecht zij het liefst zouden bestellen. Dit is ook nog eens goed voor de interactie!
     
  • Deel blog berichten
    Schrijf je regelmatig een blog over nieuwe ontwikkelingen binnen jouw restaurant? Zorg dan dat je deze blog berichten ook op jouw social media kanalen deelt voor meer bereik! Op deze manier krijg je ook nog eens meer websitebezoekers.
     
  • Deel foto’s van het interieur
    Nieuwe gasten op een luchtige manier kennis laten maken met jouw restaurant? Deel dan foto’s van jouw interieur. Zo kunnen nieuwe gasten alvast de sfeer proevenen verleid je ze misschien wel tot een bezoek aan jouw restaurant. 
     
  • Evenementen in de omgeving
    Zijn er de komende tijd evenementen in de omgeving van jouw restaurant? Speel hier dan op in door een bericht te delen over dit evenement! Gasten kunnen bijvoorbeeld een bezoek aan het evenement combineren met een hapje en een drankje in jouw restaurant.
     
  • Sneak peeks van nieuwe gerechten
    Krijg je binnenkort een nieuwe menukaart? Of heb je elke week/maand een nieuw gerecht van de chef? Geef gasten dan een sneak peek via jouw social media kanalen!
    ​​​​​​​

En nu? Aan de slag!

Hopelijk heb je genoeg inspiratie uit deze blog kunnen halen om de komende tijd weer lekker vooruit te kunnen met jouw social media kanalen. Probeer de content regelmatig te plaatsen, dus dezelfde frequentie en op dezelfde dagen en wissel eens wat van bovenstaande tips af!

Content inspiratie voor Social Media | 10 tips voor restaurants

Fulltime SEO specialist. Werkzaam bij De Webmakers sinds 2019.